Mindfulnesspraksis

Individuel mindfulnesspraksis

At træne og praktisere Mindfulness består af en bred vifte af forskellige ting, lige fra ganske korte øjeblikke, hvor opmærksomheden rettes mod krop og tanker for at bringe balance og ro, til længerevarende jævnlige meditationer.
Det vigtigste for dig, er at finde netop de metoder, der passer bedst til dig og din hverdag, og på denne side kan du se en kort oversigt over, nogle af de metoder jeg underviser i.

Undervisningen i Mindfulness inkluderer bl.a.:

Præsentation af principperne og den seneste forskning.

En enkel indføring i hvad der sker i hjernen, kroppen og sindet ved Mindfulness.

Åndedrætsteknikker. Åndedrættet er meget centralt for Mindfulness, og er generelt meget vigtigt for dit velbefindende og din energi. Det styrker desuden den del af dit nervesystem, som giver ro, og det skaber sammenhæng mellem krop og sind, og forstærker din evne til at tænke klart og nyde nu´et.

Groundingsteknikker. Grounding betyder at få fodfæste, at føle sig i balance og kunne være til stede i verden på en rolig måde. Grounding består af fysiske øvelser, hvor fokus ofte er på dine fødder og ben, samt tilhørende åndedrætsteknikker.

Opmærksomhedsøvelser. Bevidst opmærksomhed handler ikke så meget om, hvad du gør, men derimod mere om, hvor meget opmærksomhed, du retter mod det du gør.Du behøver således ikke at meditere flere timer hver dag,men kan også lære at være mere nærværende, og være til stede i nu´et, med det du allerede gør i din hverdag. Det handler bl.a. om at lære at skærpe dine sanser, f.eks dufte maden, mens du tilbereder den om aftenen og lytte til vinden i træerne, mens du venter på bussen til arbejde. Eller mærke hvad der rører sig indeni – om du måske er træt, og egentlig behøver hvile. Om du er glad, og burde foretage dig , det du netop er i gang med noget oftere.
Opmærksomhedsøvelserne retter sig både mod din krop og dine tanker.

Undersøgelse af dit tankemønster. Ofte er du fastlåst i et ubevidst tankemønster, hvor tankerne hvirvler rundt mellem hinanden og er både irrationelle og negative, og hvor du egentlig ikke kommer nogen vegne med dem.
Hvad tænker du ofte ? Er det f.eks ” det kan jeg jo alligevel ikke finde ud af”, ” jeg har for lidt tid, jeg når det aldrig” eller hvad er dine ”vanetanker” ?
Du kan lære at give slip på tankerne, uden at undertrykke dem og gemme dem væk, men ved at lade dem være, som de er, uden at forsøge at lave om på noget. At undersøge dit tankemønster via opmærksomheden i Mindfulness, kan give dig nye muligheder for at opdage, om du begrænser dig selv med dine tanker, forvirre dig selv, gør dig selv mere bekymret end nødvendigt, eller om dine tanker støtter og giver dig glæde og ro.

Bodyscanning. Er en meditationsøvelse hvor du guides gennem hele kroppen, så du bedre kan mærke din krop. Du skal ikke forsøge at få ro i kroppen, eller analysere, hvad du mærker, eller noget som helst andet. Du skal blot mærke din krop del for del, som om du helt konkret scanner den. Du kan tænke på øvelsen som et tidsrum til dig selv, hvor du giver dig selv ro til bare at være, tid til fordybelse og accept af dig selv, fuldstændig som du er, med alt hvad der nu dukker op, mens du mærker kroppen. Nogen gange skaber det ro i kroppen, andre gange større bevidsthed om dig selv, og andre gange noget helt andet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.